seo optimizacija i izrada sajta

Zašto vam treba SEO prilikom izrade i dizajna veb-sajta

Pokrenuli ste sopstveni biznis i čekate da počnete da ubirate prve plodove. Imate nekoliko klijenata i prijatelja koji kupuju vaše proizvode, ali to ni blizu nije ono čemu ste se nadali. Polepili ste po kraju plakate sa reklamom vašeg preduzeća, kreirali stranicu na Fejsbuku, a rezultati još uvek nisu zadovoljavajući.

Vidite da ovim tempom vaš biznis neće daleko da dogura, i odlučujete da uradite ono za šta ste i sami znali da je neminovno, ali ste to odlagali – pokrećete veb-sajt vašeg preduzeća, a ako ga već posedujete a do sada mu niste posvetili dovoljno pažnje, rešavate da mu udahnete novi život.

U nastavku teksta govorimo šta treba da uradite kako bi vaša internet stranica na pravi način prezentovala vaš biznis i time vam obezbedila veće prihode.

Izrada sajta i gradnja kuće – kakve veze imaju jedno s drugim?

Izrada internet stranice pomalo podseća na gradnju kuće – ako nema jak temelj, dom neće da opstane. Potrebno je da u izgradnju uložite mnogo napora i truda pre nego što se uselite u dom. Kada govorimo o sajtovima, za njih je SEO taj temelj.

Jedna od najvećih grešaka koju možete da napravite prilikom izrade veb-sajta jeste da ignorišete SEO. Čak i ako se koncentrišete na to da vašu internet stranicu učinite uzbudljivom kako bi izazivala oduševljenje kod ljudi, ukoliko ne posvetite pažnju optimizaciji za vreme izrade, sav uloženi napor neće mnogo da vredi.

Bez obzira na to dali izrađujete nov veb-sajt ili redizajnirate i ažurirate stari, morate da razmišljate o njegovoj optimizaciji za pretraživače.

Zašto? Uskoro ćete saznati.

Zašto ne smete ignorisati SEO optimizaciju

Zato što ćete tako da uštedite mnogo vremena.

Takođe ćete da uštedite dosta novca.

Zaradićete bolju poziciju na internet pretraživačima.

obezbedićete veći saobraćaj.

I krajnji razlog zbog kojeg treba da uključite optimizaciju sajta za pretraživače u izgradnju i dizajn sajta je taj što ćete da zaradite više novca.

Kako bismo vam pomogli da obavite ove stvari, napravili smo listu SEO zadataka o kojima treba da vodite računa prilikom izrade i dizajna internet stranice.

Arhitektura sajta i interno linkovanje

Kuća će sastoji od mnogo elemenata. Tu spadaju i osnova od drveta, vodovodne instalacije, izolacija, nameštaj – i sve ovo je samo enterijer! Takođe morate da se pobrinete oko eksterijera u koji se ubraja farbanje, prozori, pejzažna arhitektura… Listi nema kraja. Kao i kuća, i veb-sajt ima mnogo delova, i svi oni rade zajedno kako bi stvorili kohezivan prostor spreman za korišćenje.

Ukoliko vaš postojeći sajt nema dobru tematsku ili silo strukturu, sada je pravi trenutak da to sredite na logičniji način.

Arhitektura sajta ogleda se u strukturi stranica vašeg sajta. Ukoliko su vaše stranice organizovane, Gugl će lakše da ih kroluje.

Ako posmatrate vašu internet stranicu kao vaš dom, želite da raspored prostorija u njemu ima smisla. Hajde da zamislimo da ćete vašu kuću da iznajmljujete gostima koji žele da uživaju u lepotama vašeg kraja. Nećete da smestite kupatilo za goste na zabačeno mesto do kojeg mogu da dođu tako što moraju da prođu kroz gostinsku spavaću sobu, da izađu u zadnje dvorište, idu do tajnog podruma i prođu kroz šupu za alat. Tako vaši gosti nikada neće moći da ga pronađu! Za to će im biti potrebna čitava večnost, a ako bi vas posetio Gugl, možete da budete sigurni da biste pobrali negativne kritike zbog nevolje u koju ste ga uvalili.

Interno linkovanje takođe je značajno za uspeh vašeg sajta. Ukoliko povežete vaše stranice sa istom tematikom, to će pomoći posetiocima da se lakše kreću kroz vaš sajt, a takođe će da obezbedi dragoceni link juice.

Da se vratimo na metaforu sa kućom. Posmatrajte interno linkovanje kao vodoinstalaterske radove. Interni linkovi su kao cevi koje dovode vodu do svih slavina u vašem domu, samo što interni linkovi umesto sveže vode koja znači život provode „sok“. Link juice unapređuje rangiranost vaših stranica, što može da ih učini vidljivijim na Guglovoj stranici sa rezultatima pretrage.

Šta treba da uradite kada razmišljate o SEO optimizaciji?

Izdvojte malo vremena da razmislite o tome u kakvom su odnosu vaše stranice jedna prema drugoj. Napravite kategorije stranica i gnezdo (ili silo, teme i slično) i linkujte ka drugim stranicama unutar kategorija. Dodajte linkove na druge stranice vašeg sajta kako biste sačuvali tok soka linka, ali nemojte da dodajete bilo koje linkove; napravite plan – neka ti linkovi imaju smisla kako bi prave stranice učinili snažnijima.

SEO i krolabilnost (nismo znali kako da prevedemo :))

Krolovanje (eng. crawl) i indeksiranje vaše internet stranice nije tako jednostavno kao što možda mislite.

Za vreme procesa izrade sajta vi i SEO stručnjaci sa kojima sarađujete ćete verovatno da razmatrate nekoliko načina za postavljanje vašeg dinamičnog sadržaja na veb-sajt u koje spadaju AJAX, JavaScript, Flash, XML i drugi, jer želite da budete sigurni da će vaš sadržaj biti postavljen tako da pretraživači mogu da ga kroluju i indeksiraju.

Jedan metod za postavljanje dinamičnog sadržaja koji je težak pretraživačima za krolovanje i indeksiranje jeste AJAX. Ukoliko koristite AJAX za dinamično prikazivanje sadržaja na vašem veb-sajtu (što Gugl svakako ne podražva, ako baš ne insistirate), veliki broj vaših stranica možda neće biti indeksiran. Na veb-sajtu sa više od 10000 stranica možda neće ni da primeti 200 indeksiranih.

Ne možete tek tako da sagradite kuću gde vam padne na pamet i da očekujete da će električna energija, gas i pošta da se pojave sami od sebe. Isto tako ne možete ni da eksploatišete vodu iz komšijskog dvorišta (možete, ali to neće biti dobro ni za vas ni za komšiju.) Potrebno je da koristite najbolje kanale kako biste bili sigurni da ćete da dobijete ono što vam je potrebno.

Šta treba da uradite?

Prilikom izrade veb-sajta treba da krolujete sajt koristeći različite regularne alatke kako biste se uverili da su sve vaše stranice i sadržaj krolabilni. Takođe, 2 puta proverite vaš robots.txt fajl da biste videli ima li nekih grešaka.

SEO i funkcionalnosti vašeg sajta

Vaša internet stranica  verovatno ima samo jednu svrhu – da informiše posetioce ili da prodaje proizvode. Svaki aspekt sajta trebalo bi da služi toj svrsi, počev od dugmeta za meni pa sve do „kupi“ dugmeta. Istina je da nema boljeg vremena za proveru neispravnih linkova i grešaka na internet stranici nego kada se radi izrada sajta.

Bolje je da popravite šta ne valja nego da ponovo pokrenete internet stranicu sa istim problemima. Neispravni linkovi i greške sajta mogu da ga učine nemogućim za navigaciju, što će da frustrira ne samo internet pretraživače, nego i korisnike interneta.

Da li je vaša kuća funkcionalna? Da li su funkcionalni električni aparati, nameštaj i ostalo? Da li obavljaju stvari za koje su namenjeni? Jeste da pomalo „smara“ što morate da proveravate da li je sve na svom mestu pre nego što se uselite, ali ako preskočite ovaj deo, samo sebi stvarate probleme.

Šta treba da uradite?

Podesite novu verziju vašeg sajta na odvojen dev-server. Ako najznačajnija karakteristika vašeg sajta ne funkcioniše (na primer, dugme „kupi“ pored vašeg najboljeg proizvoda), možete da izgubite na hiljade evra. Pregledajte vaš veb-sajt pomoću alatke Google Search Console i koristite alat „fetch as Google“ kako biste identifikovali greške u krolovanju. Ispravite „Not Found“ greške na važnim stranicama pomoću redirekcija 301 i ne zaboravite da obeležite sve što ste popravili koristeći „Mark as fixed“.

Mobile friendly dizajn kao osnova SEO optimizacije

Pošto se skoro 60 procenata pretraga na internetu obavi preko mobilnih uređaja, veoma je važno da vaš veb-sajt koristi neki oblik mobile friendly dizajna. On može da se ogleda u kompresiji slika na vašem sajtu kako bi se povećala brzina sajta i u potpunom responzivnom veb-sajtu prilagođenom za pregled pomoću mobilnih uređaja.

Ukoliko izvršite rad na pristupačnosti sajta za mobilne uređaje kada obavljate izradu sajta, uštedećete vreme, jer vas ta obaveza neće čekati kasnije, a verujte nam na reč da ćete to morati da obavite pre nego što možete i da pomislite.

Prilagodljivost sajta mobilnim uređajima je toliko važna da prosto ne možete da je zaobiđete. Ako joj ne posvetite pažnju, niko čak neće želeti ni da pogleda vaš sajt, jer nema razloga za to.

 Šta treba da uradite?

Uključite AMP u vaš novi veb-sajt. AMP stranice omogućavaju korisnicima da učitaju sadržaj neverovatno brzo, zahvalujući čemu smanjujete bounce rate.

SEO osnove: brzina sajta i obezbeđivanje pozitivnog korisničkog iskustva

Ove dve stvari idu ruku pod ruku sa prilagođenošću za mobilne uređaje, i to su najvažniji prioriteti vašeg sajta. Sve te stvari mogu da se urade prilikom izrade veb-sajta kako biste se osigurali da vaši posetioci neće doživeti frustracije za vreme boravka na vašoj internet stranici.

Možete bezbedno da testirate minifikaciju, da kombinujete i eksternalizujete skripte i da odložite učitavanje JavaScript fajlova kako biste bili sigurni da će sajt lagano da se pokrene.

To je kao kada vaš dom činite što je moguće prijatnijim za goste tako što ćete da rastresete jastuke i kuvate najbolju kafu. Gosti će da uživaju u boravku kod vas i sigurno će ponovo da vas posete kada ih pozovete.

          Šta treba da uradite?

Posvetite određeno vreme strategiji za optimizaciju stope konverzije (Conversion rate optimization.) Pogledajte indikatore ključnih performansi i analitičke podatke; pronađite ono što zaista podstiče povećanje tih brojeva. Možda vam je potrebno jasnije dugme za poziv na akciju na početnoj stranici ili treba da povećate broj ključnih reči na landing stranicama. Uverite se da su sve ove izmene na svom mestu pre nego što „oživite“ internet stranicu kako ne biste ostavili negativan prvi utisak na potencijalne klijente.

Obezbedite jednostavno čitanje sadržaja

Kada radite na SEO-u, sadržaj je nešto na šta trošite najviše vremena.

Neki ljudi možda ne shvataju koliki uticaj dizajn njihove internet stranice ima na njen sadržaj. Loš veb-dizajn može brzo da „otera“ korisnike sa vašeg sajta ukoliko im on otežava ili čini nemogućim čitanje sadržaja.

Stranice sa delovima sadržaja na čudnim mestima i mnoštvom hiperlinkova koji nisu svrsishodni – sve to odbija publiku koja je nameravala da poseti vaš veb-sajt. A ako niko ne uspe da dođe do informacija koje traži, koja je onda poenta vaše internet stranice?

I vi ste sigurno nekada kliknuli na sajt sa tekstom nemogućim za čitanje zbog neprikladnog dizajna stranice – da li zbog svetlog teksta na čisto beloj pozadini ili crnog teksta na tamnoj pozadini. Ovakve vrste dizajna podsećaju nas na one sajtove sa kraja devedesetih.

Međutim, nije uvek problem u boji. I sam tekst može da bude pisan prevelikim ili premalim slovima ili fontom teškim za čitanje.

Kao i sajtovi koji nisu prilagođeni za prikaz na mobilnim uređajima, sajtovi teški za čitanje na desktop ili mobilnim uređajima probudiće u posetiocima vaše internet stranice poriv da pobegnu sa nje glavom bez obzira.

Profesionalni veb-dizajneri znaju kako da kreiraju vaš veb-sajt tako da korisnici sa lakoćom i uživanjem čitaju njegov sadržaj, zahvaljujući čemu če vam se vratiti novac koji ste uložili.

Beli razmaci, dužina reda i drugi elementi koji su višak (na primer, neke slike) mogu da utiču na to kako ljudi obraćaju pažnju na vaš sajt. Takođe, ne zaboravite da povedete računa o osobama sa invaliditetom koji su takođe korisnici interneta tako što ćete da odaberete inkluzivni veb dizajn i što ćete da se potrudite da vašu internet stranicu učinite što je moguće pristupačnijom toj grupi korisnika.

Šta treba da uradite?

Potražite pomoć veb-dizajnera kako biste odabrali onaj dizajn koji neće umarati posetioce vašeg sajta za vreme njihovog boravka na njemu. Pitajte više osoba za mišljenje u vezi sa ovim kako biste bili sigurni da ćete doneti pravo rešenje.

Optimizacija Rich Snippet-a

Ovi uobličeni odlomci privlače korisnike pomoću breadcrumbs-a i informacija relevantnih za pretragu. Pojavljuju se pre hiperlinka u tekstualnim rezultatima kako bi namamili korisnike da kliknu na vaš link a ne na link konkurenata. Optimizacija Rich snippet-a podrazumeva „serviranje“ tačnih karakteristika potencijalnim posetiocima vašeg sajta.

Ovi uobličeni odlomci su ekvivalent onlajn oglasnika na koji možete da stavite vašu završenu kuću. Želite da vaš oglas na internetu pozove ljude da posete vaš dom, a to možete da postignete pomoću ubedljivog teksta i predivnih slika. Ovo je prvi korak pomoću kojeg će nagovoriti posetioce da vam zakucaju na vrata, a ostale karakteristike vaše internet stranice će da odrade sve ostalo.

Šta vam je činiti?

Kako biste zauzeli mesto iznad konkurencije na Guglovoj stranici sa rezultatima pretrage, biće potrebno da dodate struktuirane podatke u vašu šemu podataka. Tako ćete podatke koje ste uneli učiniti poželjnim za prikazivanje u snippet rezultatima.

SEO izveštavanje kroz praćenje i konverzije

Ukoliko niste već testirali goal tracking i konverzije, najbolji trenutak da to uradite je dok izrađujete vaš veb-sajt. Goal i conversion tracking u Google Analytics-u daju vam važne podatke koji vam pokazuju koliko je vaša internet stranica efektivna. Tracking vam omogućava da uporedite podatke sa vašeg prethodnog sajta da biste videli koje karakteristike funkcionišu (formulari, linkovi i ostalo) i na koji način možete da ih unapredite kako biste dobili najbolji povraćaj investicije (ROI.)

Opet se vraćamo na našu metaforu. Posmatrajte ovo kao pogled na vaše prethodne račune u domaćinstvu da biste poradili na smanjenju troškova za električnu energiju i gas. Kada vidite cifre sa kojima imate posla, one će vam reći da možda treba kraće da se tuširate ili da se setite da ugasite svetla kada izlazite iz prostorije.

Šta treba da uradite?

Posetite vaš Google Analytics nalog i uverite se da su kreirani odgovarajući ciljevi. Analytics ima podrazumevana podešavanja koja možda nisu adekvatno podešena za vašu internet stranicu. Porazgovarajte sa glavnim ljudima u vašoj kompaniji kako biste bili sigurni da se svi slažete sa tim koje konverzije su vam prioritetne, a zatim podesite ciljeve za njih. Osim toga, možete da uradite split testove za višestruke ciljeve kako biste dobili vredne povratne informacije o tome šta funkcioniše.

Bezbednost sajta

Ako ne uložite ozbiljan napor u izgradnju bezbednosti vašeg sajta, to je isto kao da ugradite vrata koja nemaju brave. Hakovanje je u današnje vreme široko rasprostranjeno i zato treba da radite na tome da se zaštitite od napada hakera. Da se izrazimo prostim rečnikom, bićete potpuno šašavi ako ne poradite na bezbednosti vašeg sajta.

Od ključne važnosti je da konstantno vodite računa o tome da vaš CMS, dodaci i softver veb-servera stalno budu ažurirani, naročito ukoliko se vaš sajt bavi internet prodajom. Ukoliko vaša internet stranica bude hakovana, postoji mogućnost da ćete da izgubite mušterije i poziciju na Guglu.

Ažuriranje softvera vašeg sajta je nešto što se lako radi, bez obzira na to koji tip sajta imate. Takođe bi trebalo da razmislite o dobijanju SSL sertifikata kako biste obezbedili HTTPS za vašu internet stranicu. HTTPS obezbeđuje korisnicima interneta bezbednuju konekciju prilikom posete vašeg sajta, a ukoliko imate ovaj protokol, možete da poboljšate vašu poziciju na Guglovoj stranici sa rezultatima pretrage.

Zato zaista nema razloga da ne posegnete za HTTPS protokolom. Takođe bi trebalo da razmotrite obezbeđivanje striktne sigurnosti saobraćaja za HTTP (strict transport security), čime ćete pojačati bezbednost i učiniti nemogućom „otmicu“ HTTP protokola (HTTP-hijacking.)

Postavljanje temelja za uspeh

Možete vaš dom da napravite onoliko lepim koliko želite, ali ako nema odgovarajuću strukturu i stabilnost, on će da bude nešto poput rekvizita za snimanje holivudskih filmova.

Kako biste obezbedili uspeh vaše internet stranice, potrebno je da implementirate brojne SEO faktore kao što su:

  • arhitektura sajta i interno linkovanje;
  • krolabilnost;
  • funkcionalnost;
  • dizajn prilagođen za prikaz na mobilnim uređajima;
  • brzina sajta i korisničko iskustvo;
  • obezbeđivanje lakog čitanja sadržaja;
  • optimizacija Rich Snippet-a;
  • bezbednost.

Izrada sajta i veb-dizajn su sami po sebi dovoljno teški, ali njihovo obavljanje nema mnogo smisla ukoliko im se ne pridruže SEO faktori koje smo naveli. Međutim, ukoliko sve ovo obavite prilikom izrade internet stranice, to će vam se višestruko isplatiti. Ukoliko budete radili na svim ovim stvarima pre nego što pokrenete vaš veb-sajt, uštedećete mnogo vremena i novca, a takođe ćete da dobijete mnogo bolji i pouzdaniji projekat kada pokrenete sajt.